Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Незалежне тестування
Обговорення форуму



  • Наша оцінка
  • Спілка об’єднань громадян «Всеукраїнська Федерація Споживачів «ПУЛЬС»

Зроблені перші кроки для відміни книги відгуків та пропозицій

  • Спілкою Українських Підприємців (СУП) 26 вересня 2018 року повідомлено:

    «Нарешті зроблені перші кроки для відміни книги відгуків та пропозицій. В Міністерство економічного розвитку і торгівлі України підготували Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів"… Дякуємо Міністерству економічного розвитку і торгівлі України за те, що дослухалися до нашої ініціативи».

    НАША ПОЗИЦІЯ:

    Шановні представники підприємництва та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, які вважають Книгу скарг (Книгу відгуків і пропозицій) анахронізмом, чи не варто почути споживачів? «Нарешті зроблені перші кроки для відміни книги…» – це позиція тієї частини підприємництва, яким не лише заважають книги скарг, а які не готові визнати, що споживачі стають все більш пильними та активними у відстоюванні своїх прав, зокрема на якісне обслуговування. Фактично, наступ на Книгу скарг є наміром недосконалих підприємців приховати дійсний стан справ на ринку, їх небажання змиритися, що наявність та інформаційна доступність Книг скарг демонструє «вузькі місця» в торговельному та інших видах обслуговування споживачів.

    Шановні прихильники ініціативи СУП! Перебуваючи в процесі євроінтеграції України, ви мали б сприймати скаргу споживача як індикатор для бізнесу і влади: куди спрямувати увагу для вдосконалення торгівельної та загальної практики обслуговування, наближуючи її до кращого європейського і світового досвіду. Вам, як і багатьом співвітчизникам, подобається відвідувати країни, де дійсно поважають споживачів і уважно ставляться до кожного випадку невдоволення покупця чи клієнта, але в своїй країні вам це нібито не потрібно. Складається враження, що у вашій діяльності активні та небайдужі споживачі сприймаються як перешкода та певна головна біль. Не партнер, не головний фігурант ринкової економіки із своїми законними і всесвітньо визнаними правами, а прикра перешкода, що заважає вам виглядати прихильниками європейського вибору. За вашими твердженнями, Книга скарг застаріла та не працює. А те, що ви натомість пропонуєте, ще не створено та й не відповідатиме інтересам споживачів.

    Спробуємо розглянути аргументи споживачів, бо має бути чесний діалог.

    Чи застаріла Книга скарг? Стверджуємо, що вона залишається ефективним механізмом для кожного конкретного закладу торгівлі (та інших видів обслуговування споживачів) в режимі «тут і зараз». Для добросовісних підприємців кожний запис споживача – сигнал перевірити та владнати помилку чи недоробку, взяти до уваги інформацію покупця/відвідувача та повідомити його про це записом на зворотному боці листа чи по телефону. Це передбачено правилами ведення Книги та сприяє створенню взаємоповаги між сторонами. Прикро було чути від «стурбованого» представника СУП 27 вересня під час публічного заходу з вирішення споживчих спорів, що листи з Книги виривають… На жаль, не отримали пояснення, а кому б це було вигідно? Та в яких закладах підприємець бачив таку практику? Лише додамо, що Книга має бути прошита, а всі сторінки пронумеровані. Мабуть, ці суворі правила й не подобаються декому.

    Чому сучасні гаджети не є повноцінною заміною Книги скарг? Більшість споживачів старшого віку, частка яких у споживчій спільноті України зростає з кожним роком (молоді та працездатні споживачі від’їжджають з країни), навряд чи віддадуть перевагу смартфонам та Інтернету для подання скарг. Інші споживачі мають обирати для себе засіб подання скарги, адже ПРАВО на вибір є одним з базових споживчих прав, визнаних Consumers International та віднесених до законних прав споживача Резолюцією із захисту прав та інтересів споживачів, прийнятою Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй A/RES/70/186 22 грудня 2015 року.

    Чому Книга скарг останніми роками не працює? Починаючи з 2014 року, системі захисту прав споживачів в Україні нанесено величезну шкоду ініціативами недобросовісного бізнесу за мовчазної згоди та/або підтримки державних органів. Зокрема, із Закону України «Про захист прав споживачів» було вилучено всі положення про харчові продукти з поясненнями, що приймаються нові закони стосовно таких продуктів. Насправді ж, новоприйняті закони висували вимоги до операторів ринку і не захищали ПРАВА споживачів. Таким чином, протягом 2014-2018 років споживачі України позбавлені можливості захисту своїх прав у сегменті харчових продуктів, що є НОНСЕНС для європейської та світової практики. Ці та інші зміни головного споживчого закону суттєво знизили його цінність та дієвість для споживачів, що і спонукало споживчу громадськість вимагати від держави відновлення усуненого права та спільно приступити до розробки нової редакції закону про захист прав споживачів. Наступним кроком проти прав та інтересів споживачів став мораторій на перевірки господарюючих суб’єктів. Введення мораторію не стало допомогою бізнесу піднятися з колін, як було наголошено, але боляче вдарило по споживачах та вплинуло на зростання небезпечності споживчого ринку та розквіт незаконних і нечесних підприємницьких практик. Кількість скарг споживачів зашкалила. Період реагування Держпродспоживслужби на скарги споживача (від дати отримання скарги до дати перевірки діяльності того, на кого спрямована скарга) та отримання цією службою дозволу від Мінекономрозвитку на перевірку сягнув кількох місяців, в окремих випадках – до 5 місяців, то чи ефективні такі перевірки? Чи відповідають вони гарантіям державного захисту прав споживачів? Таким чином, перевірки Книг скарг практично не відбувалися, бо Держпродспоживслужба не дотримувалася цього обов’язку, а Мінекономрозвитку не контролювало та не вимагало від служби таких дій. І сьогодні споживачам нав’язують думку, що Книга скарг не працює, а отже й не потрібна. Зневага до прав та інтересів споживачів виявилася й в тому, що 24 вересня, коли вже готувався проект урядового рішення про відміну Книги скарг, представники Мінекономрозвитку під час спільного засідання робочої групи зі створення нового закону «Про захист прав споживачів» не сказали представникам споживчих об’єднань жодного слова про свій намір ліквідувати Книгу скарг. Тоді що таке подвійні стандарти? В чому полягають «європейські підходи» в Україні?

    Коротко про політику ЄС щодо здійснення нагляду та контролю над споживчим ринком. Розгляд скарг споживачів на спільному ринку ЄС є одним з пріоритетів споживчої політики, для чого створена та діє розгалужена система центрів, яка охоплює 28 країн-членів та ще три країни (Норвегія, Ліхтенштейн, Ісландія), що не входять до складу ЄС. Ця система підтримує захист прав споживачів при їх транскордонних купівлях та вирішенні можливих спорів незалежно від країни перебування. Акція «Європейський барометр» спрямована досліджувати рівень та тенденції задоволення/невдоволення споживачів у межах спільного ринку ЄС. Систематичний аналіз та відповідна статистика ЄС свідчать про поточний стан ринку та які ринкові сегменти вимагають підвищеної уваги.

    Споживачі – головні інвестори економіки. Тому країни з розвиненою економікою значну увагу приділяють системі захисту прав споживачів та роботі зі скаргами споживачів. І тому державні органи в цих країнах співпрацюють з неурядовими організаціями споживачів, прагнуть чути голос споживача та враховувати його для розвитку внутрішнього ринку. Чи стануть такі підходи реальними в Україні? Що б це стало реальністю, представники споживчої спільноти та об’єднань споживачів продовжують ретельно вивчати систему захисту прав споживачів ЄС. В період 1-3 жовтня 2018 року лідери та активісти громадського руху споживачів працювали з європейськими експертами та досліджували принципи створення та імплементації споживчої політики ЄС. Навчання відбулося в рамках Громадської Школи Дієвих Практик ЄС, організованої Німецьким Інститутом Європейської Політики. Консумерські діячі України докладно ознайомилися з досвідом Організації Споживачів Македонії, яка успішно працює над створенням ефективної системи захисту прав споживачів у своїй країні, базуючись на кращих практиках ЄС. Угода про асоціацію Україна-ЄС є дорожньою картою спільних дій для реального наближення нашої країни до європейських стандартів і практик. Представники споживчої громадськості в Україні налаштовані на ефективний і рівноправний діалог з владою та бізнесом і готові співпрацювати для цього. Вітчизняна система захисту прав споживачів має бути суттєво зміцнена, щоб стати ефективно дієвою та не втрачати вже завойовані досягнення, про що наголошено в Статті 22 Конституції України: «Конституційні права і свободи гарантуються в не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод». 

    Скан звернення

  • Повернутися до списку

    Ваше ім'я:
    Ваш E-Mail:
    Захист від автоматичного повідомлення: Захист від автоматичного повідомлення
    Введіть символи зображені на малюнку:
  • Навчально-методичний посібник "Основи споживчих знань" | Учебно-методическое пособие "Основы потребительских знаний"
  • Закон на твоєму боці
  • Термін зебрігання ПРОДУКТІВ не цікавить любітелів екстремальних відчуттів. | Срок хранения ПРОДУКТОВ не интересует любителей эктремальных ощущений
  • Закон на твоєму боці
  • Щось не так? Спитай у продавця, що саме! | Что-то не так? Спроси у продавца что именно!
  • Закон на твоєму боці
  • Щось не так? Спитай у продавця, що саме! | Что-то не так? Спроси у продавца что именно!
  • Закон на твоєму боці
  • Заберіть це назад | Заберите это назад
  • Поверніть мої гроші | Верните мои деньги