• Наша оцінка
  • Спілка об’єднань громадян «Всеукраїнська Федерація Споживачів «ПУЛЬС»
  • Euro Ncap

Ринок органіки в Україні: зростання попиту споживачів на органічні продукти

  • Всеукраїнська федерація споживачів «ПУЛЬС» та багато інших громадських об’єднань споживачів, що є нашими партнерами поза межами федерації, підтримують позиції та активну діяльність Асоціації «БіоЛАН Україна» у сфері виробництва органічних продуктів та їх поширення у продажі, а також в галузі освіти та просвіти широких верств населення щодо ідеології продукції зі статусом organic.

    Добре відомо, як змінилися за останнє десятиріччя харчові продукти на споживчому ринку України у зв'язку зі швидким розвитком хімічної промисловості, особливо у сфері добавок для їжі і замінників натуральних компонентів. На світовому ринку споживачі відчули це ще раніше. На жаль, глобалізація світових процесів зробила неминучим явищем появу новітніх продуктів і в Україні. А сьогодні вони заполонили нашу торговельну мережу, і це змушує споживачів усе більше шукати на ринку натуральні продукти гарантованої якості.

    Україна завжди славилася своїми харчовими продуктами та традиціями національної кухні. Чи потрібно говорити, що більшість сучасних продуктів із супермаркетів за своїми смаковими та поживними якостями не відповідають очікуванням споживачів, а господиня не зварить з них справжній український борщ. Колись ми чули про те, що наші громадяни, перебуваючи в різних країнах світу, не в змозі зварити гарного борщу з тамтешніх продуктів. А тепер ми стикнулися з цим явищем і в Україні.

    Дякувати всім, хто працює в нашій країні на збереження вікових традицій сільського господарства, а також долучився до високих технологій сучасного органічного виробництва.

    Ще на початку 2000 років, коли склалося партнерство між організаціями споживачів та Асоціацією «БіоЛан Україна», доводилося інформувати суспільство про суть органічного виробництва, застосування термінології – органічне, екологічне, біологічне, розповідати про відповідні світові та європейські практики тощо. Сьогодні суспільство значно більш інформоване та все більше усвідомлює потребу і виявляє попит на органічну продукцію в різних сегментах ринку.

    Пропозиції ринку також активізувалися, і серед органічної продукції на прилавках ми все частіше бачимо продукти українського походження. З’являються спеціалізовані магазини та кафе, поширюються пропозиції щодо послуг - приготування та доставка страв з органічних продуктів, консультування тощо. Органічний статус косметичних виробів також набирає сили та демонструє зростання попиту, що є наслідком свідомого ставлення до цієї продукції вимогливих споживачів. Те ж стосується гігієнічних засобів, різноманітних товарів дитячого призначення та інших. Поширюється практика проведення зелених ринків та ярмарок органічних продуктів, що набувають популярності серед споживачів.

    Проте, як завжди з розвитком популярних сегментів споживчого ринку, з’являються й фальсифікатори та інші недобросовісні підприємці, що шкодять іміджу доброї справи та доброчинному бізнесу, і, звісно, споживачам. Тому так важливо створювати бар’єри шахрайським практикам, що можливо лише за умови поєднання зусиль всіх зацікавлених сторін.

    Численні спеціалісти та прихильники органічного виробництва та органічного споживання вже втомилися чекати законодавчого врегулювання цієї сфери, включаючи національні сертифікати та інші механізми захисту виробників і споживачів. Напевно, в цьому напрямі також необхідно поєднати зусилля всіх ключових гравців на ринку та мобілізувати діяльність організацій громадянського суспільства з вимогами до влади повернутися до законопроекту про органічне виробництво та врахувати пропозиції громадськості.

    Всеукраїнська федерація споживачів «ПУЛЬС» представлена в Громадських радах Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної інспекції з захисту прав споживачів, вирішується питання щодо членства в Громадській раді Міністерства охорони здоров’я. Президент ВФС «ПУЛЬС» входить до ініціативної групи при Кабінеті Міністрів України щодо розвитку діяльності громадських рад в усіх центральних органах державної виконавчої влади. Наша організація також є членом широкої громадської коаліції з охорони здоров’я.

    Отже, позиція ВФС «ПУЛЬС» полягає в дотриманні підходів, проголошених Європейською Комісією в рамках Стратегії споживчої політики Європейського Союзу на 2007-2013 роки. Згідно цієї Стратегії, серед головних напрямів діяльності Єврокомісії – охорона здоров’я та захист прав споживачів. Таке поєднання двох сфер суспільної діяльності під патронатом одного з 27 єврокомісарів (відповідно до кількості країн-членів ЄС) свідчить про нерозривний взаємозв’язок між рівнем та якістю споживання і здоров’ям громадян.

    Серед кращих світових та європейських практик – задоволення попиту споживачів у натуральних продуктах, що пройшли сертифікацію на так звану «органічність». Для України також вкрай важливо підвищувати споживчу грамотність і культуру людей не лише з питань здорового споживання, але й також з огляду на збереження природи та навколишнього середовища, санітарного стану міст і місць проживання, поводження зі сміттям, використанням відходів тощо.

    Це великий комплекс питань, але Україна вже зрушила в цьому напрямі, і цього курсу слід дотримуватися, сприяти підвищенню темпів наближення до визнаних у світі та європейських країнах стандартів споживання. Асоціації «БІОЛан Україна» належить важлива роль у цьому процесі, в тому числі в ініціюванні та координації реальних справ, залученні нових гравців і сприянні подальшому розвитку органічного виробництва і здорового споживання.

    Зі своєї сторони, для поєднання зусиль і реалізації суспільної місії на користь спільноти споживачів у підвищенні рівня стандартів споживання, ВФС «ПУЛЬС» восени 2011 року ініціювала створення Консумерської Асамблеї України (КАУ). До складу Асамблеї входять:

    • державні організації, причетні до сфери інтересів споживачів,
    • неурядові організації споживачів та інші представники третього сектору,
    • бізнес асоціації, що поставляють товари і послуги для споживачів, визнають права споживачів і важливість врахування в діяльності рівня задоволення споживачів своєї продукції,
    • та експерти, знання, досвід та діяльність яких важлива для досягнення місії КАУ.

     

    Учасники Консумерської Асамблеї України дотримується спільних засад щодо взаємного співробітництва і участі в реалізації суспільної місії на користь спільноти споживачів. В рамках КАУ можуть бути створені певні програми з розвитку вітчизняного ринку органіки за участю всіх головних фігурантів ринкового процесу: держави, бізнесу, громадськості.

     

    Наталія Бородачова
    віце-президент  Всеукраїнської федерації споживачів «ПУЛЬС»,
    директор ГО «Інститут споживчих програм»,
    експерт з питань  захисту прав споживачів Проекту ЄС-ПРООН
    «Спільнота споживачів і громадські об’єднання»

Повернутися до списку

  • Щось не так? Спитай у продавця, що саме! | Что-то не так? Спроси у продавца что именно!
  • Закон на твоєму боці
  • Навчально-методичний посібник "Основи споживчих знань" | Учебно-методическое пособие "Основы потребительских знаний"
  • Закон на твоєму боці
  • Термін зебрігання ПРОДУКТІВ не цікавить любітелів екстремальних відчуттів. | Срок хранения ПРОДУКТОВ не интересует любителей эктремальных ощущений
  • Щось не так? Спитай у продавця, що саме! | Что-то не так? Спроси у продавца что именно!
  • Поверніть мої гроші | Верните мои деньги
  • Закон на твоєму боці
  • Заберіть це назад | Заберите это назад
  • Закон на твоєму боці